Edukacja STEAM w Gminie Olszanica
to projekt Gminy Olszanica realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, Priorytet 5 PRZYJAZNA PRZESTRZEŃ SPOŁECZNA Działanie 5.1.-Edukacja
Wartość projektu 837267,51 zł
Procent dofinansowania 85 %
Dofinansowanie 711677,38 zł
Okres realizacji projektu: 02.09.2024 – 29.08.2025
Cel główny projektu jest umożliwienie szkołom podstawowych prowadzonych przez Gminę Olszanica wykorzystanie modelu edukacji STEAM poprzez zakup niezbędnej infrastruktury edukacyjnej.
Za sprawą projektu, w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Uhercach Mineralnych oraz w Szkole Podstawowej w Olszanicy powstaną nowoczesne pracownie STEAMowskie: informatyczne, naukowe, edukacji wczesnoszkolnej.
Model STEAM w edukacji oznacza połączenie pięciu dziedzin, którymi są:
- S – Science – nauka
- T – Technology – technologia
- E – Engineering – inżynieria
- A – Arts – sztuka
- M – Mathematics – matematyka
Nie od dziś wiadomo, że dzieci najlepiej uczą się przez zabawę, jak i przez doświadczenie. Metoda pracy STEAM łączy te dwa aspekty i pomaga dziecku, które jest uczniem, z zainteresowaniem oraz zapałem podejść do danego przedmiotu i nauki ważnych i ciekawych aspektów z dziedziny, którą się zajmuje. Choć na pierwszy rzut oka połączenie tak odległych dziedzin jak nauka i sztuka wydaje się trudne i nie do zrobienia, to tak naprawdę daje niebywałe efekty i pozwala na rozwijanie w dziecku nie tylko jego umiejętności poznawczych, lecz także wspomnianej już wcześniej kreatywności oraz odwagi w doświadczaniu. STEAM-owe zajęcia to projekty, które pozwalają uczniom na holistyczny rozwój we współczesnym świecie i świecie przyszłości. Pozwalają uczniom, tym młodszym i starszym, lepiej zrozumieć otaczający nas świat, jego prawa, rządzące nim reguły, zachodzące w nim zmiany. STEAM-owi uczniowie zdobywają wiedzę w zakresie przyrody, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki, ale przede wszystkim uczą się łączyć wiedzę teoretyczną z działaniem w realnym środowisku. W takim, w którym różne dziedziny wiedzy wzajemnie się przeplatają i uzupełniają. Coraz częściej mówimy, że kreatywność to waluta przyszłości, dlatego właśnie zajęcia STEAM to pole twórczych odkryć, szukania własnych, indywidualnych rozwiązań, realizowanych w ramach projektów. STEAM to również praca grupowa, dająca możliwość uczestniczenia w projektach uczniów o różnych talentach, pasjach i zainteresowaniach STEAM-owy uczeń to uczeń ukierunkowanych na przyszłość, znający i rozumiejący siebie, rozwijający się poprzez realizację twórczych wyzwań. STEAM-owy nauczyciel to osoba zapewniająca mu tę możliwość poprzez odpowiednie projektowanie zajęć dydaktycznych TAKĄ EDUKACJĘ CHCEMY WSPIERAĆ! – doposażając szkoły w tym projekcie.