
W ramach projektu „Edukacja STEAM w Gminie Olszanica” na bazie posiadanych zasobów szkolnych oraz zakupionego w ramach projektu wyposażenia, powstały dwie nowoczesne informatyczne pracownie STEAM: w SP Uherce Mineralne im Orła Białego i SP Olszanica.
Będzie to miejsce nabywania przez uczniów i uczennice kompetencji TIK w tym z zakresu programowania i robotyki. Pracownie te, służyć będą do nauczania przedmiotów zgodnie z modelem STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics).
W ramach projektu zakupiona została 24-stanowiskowa pracownia terminalowa do szkoły w Olszanicy oraz dla każdej ze szkół:
– monitory interaktywne;
– meble (stoliki terminalowe, krzesła uczniowskie, biurko i fotel dla nauczyciela/ nauczycielki, szafy do przechowywania pomocy)
– zestawy Robotów Photon EDU Robotyka i kodowanie.
Edukacja STEAM w Gminie Olszanica
Gmina Olszanica realizuje projekt pod nazwą „Edukacja STEAM w Gminie Olszanica” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, Priorytet 5 Przyjazna Przestrzeń Społeczna Działanie 5.1.-Edukacja
Cel główny projektu to umożliwienie szkołom podstawowych prowadzonych przez Gminę Olszanica wykorzystanie modelu edukacji STEAM poprzez zakup niezbędnej infrastruktury edukacyjnej.
Grupy docelowe to uczniowie/ uczennice i nauczyciele/ nauczycielki dwóch szkół podstawowych dla których Gmina Olszanica jest organem prowadzącym tj. Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Zespole Szkół Publicznych w Uhercach Mineralnych i Szkoły Podstawowej w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Olszanicy.
Efekty
Za sprawą projektu, w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Uhercach Mineralnych oraz
w Szkole Podstawowej w Olszanicy powstaną nowoczesne pracownie STEAMowskie: informatyczne, naukowe, edukacji wczesnoszkolnej.
Wartość projektu 837267,51 zł
Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 711677,38 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Co to jest edukacja STEAM ?
Model STEAM w edukacji oznacza połączenie pięciu dziedzin, którymi są:
- S – Science – nauka
- T – Technology – technologia
- E – Engineering – inżynieria
- A – Arts – sztuka
- M – Mathematics – matematyka
Nie od dziś wiadomo, że dzieci najlepiej uczą się przez zabawę, jak i przez doświadczenie. Metoda pracy STEAM łączy te dwa aspekty i pomaga dziecku, które jest uczniem/ uczennicą, z zainteresowaniem oraz zapałem podejść do danego przedmiotu i nauki ważnych i ciekawych aspektów z dziedziny, którą się zajmuje. Choć na pierwszy rzut oka połączenie tak odległych dziedzin jak nauka i sztuka wydaje się trudne i nie do zrobienia, to tak naprawdę daje niebywałe efekty i pozwala na rozwijanie w dziecku nie tylko jego umiejętności poznawczych, lecz także wspomnianej już wcześniej kreatywności oraz odwagi w doświadczaniu.
STEAM-owe zajęcia to projekty, które pozwalają uczniom na holistyczny rozwój we współczesnym świecie i świecie przyszłości. Pozwalają uczennicom/uczniom, tym młodszym
i starszym, lepiej zrozumieć otaczający nas świat, jego prawa, rządzące nim reguły, zachodzące w nim zmiany.
STEAM-owi/e uczniowie/ uczennice zdobywają wiedzę w zakresie przyrody, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki, ale przede wszystkim uczą się łączyć wiedzę teoretyczną z działaniem w realnym środowisku. W takim, w którym różne dziedziny wiedzy wzajemnie się przeplatają i uzupełniają. Coraz częściej mówimy, że kreatywność to waluta przyszłości, dlatego właśnie zajęcia STEAM to pole twórczych odkryć, szukania własnych, indywidualnych rozwiązań, realizowanych w ramach projektów.
STEAM to również praca grupowa, dająca możliwość uczestniczenia w projektach chłopcom i dziewczynkom o różnych talentach, pasjach i zainteresowaniach.
STEAM-owa uczennica, STEAM-owy uczeń , to uczennica/ uczeń ukierunkowany/a na przyszłość, znający/a i rozumiejący/a siebie, rozwijający/a się poprzez realizację twórczych wyzwań.
STEAM-owy/a nauczyciel/ka to osoba zapewniająca mu tę możliwość poprzez odpowiednie projektowanie zajęć dydaktycznych
TAKĄ EDUKACJĘ CHCEMY WSPIERAĆ! – doposażając szkoły w tym projekcie.
STEAMowskie pracownie naukowe
W ramach realizacji projektu w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Uhercach Mineralnych oraz Szkole Podstawowej w Olszanicy na bazie posiadanych zasobów szkolnych oraz zakupionego w ramach projektu wyposażenia i pomocy dydaktycznych powstały STEAMowskie pracownie naukowe.
Do szkół trafiły nowoczesne pomoce do fizyki, chemii, matematyki, biologii, geografii oraz meble niezbędne do ich bezpiecznego przechowywania i użytkowania.
Pracownie te dadzą możliwość efektywnego rozwijania u uczniów i uczennic kompetencji naukowych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych i matematycznych. Stworzona została przestrzeń motywującą do uczenia się, do eksperymentowania, doświadczania, przeżywania, współpracy i współdziałania tak ważna w obecnych czasach, szczególnie dla uczennic i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z niepełnosprawnościami. Pracownie te służyć będą do nauczania przedmiotów zgodnie z modelem STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics).
STEAMowskie pracownie edukacji wczesnoszkolnych.
W ramach realizacji projektu w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Uhercach Mineralnych oraz Szkole Podstawowej w Olszanicy na bazie posiadanych zasobów szkolnych oraz zakupionego w ramach projektu wyposażenia i pomocy dydaktycznych powstało po 3 STEAMowskie pracownie edukacji wczesnoszkolnych.
Za sprawą powstałych pracowni, będziemy mogli model STEAM wprowadzić już od pierwszych lat nauki, wtedy gdy dziecko jest bardzo pozytywnie nastawione do szkoły i uczenia się. Kluczem do realizacji tego przedsięwzięcia jest nowoczesne wyposażenie klas w odpowiednie meble, pomoce dydaktyczne i sprzęt, które będzie zachętą do poszukiwań i uczenia się, wykorzystując naturalną w tym wieku ciekawość świata.